0 0
Read Time:4 Minute, 30 Second

Met een capaciteit van 100 024 plaatsen is Melbourne Cricket Ground (MCG) veruit het grootste sportstadion van zowel Australië als het ganse Zuidelijke halfrond. Het is het op één na grootste multifunctionele stadion ter wereld en – wanneer je circuits voor autoraces niet meerekent – het op zeventien na grootste sportstadion ter wereld. (Bron: WorldStadiums) Het stadion huisvestte reeds Olympische Spelen in 1956, Commonwealth Games in 2006, het WK Cricket zowel in 1992 als op dit eigenste moment en wordt dus niet alleen voor cricket gebruikt maar ook voor Aussie Rules Football, rugby, atletiek, voetbal, rockconcerten, noem maar op, zelfs het bezoek van de paus in 1986. Het stadion is eigendom van de staat Victoria maar wordt uitgebaat door de Melbourne Cricket Club (MCC), algemeen beschouwd als de oudste sportclub van Australië. Tot zover de facts & figures over “de spirituele thuisbasis van de Australische sport”. In 2015 investeert de MCC meer dan dertig miljoen euro in het MCG en dat alles in het belang van de fans.

Begin februari werden de plannen ontrold om van Melbourne Cricket Ground een van Australiës technisch meest geavanceerde stadions te maken met de best mogelijke faciliteiten om de fans, leden en andere belanghebbenden te betrekken bij alles wat in en om het MCG gebeurt. In totaal gaat het om zo’n 45 miljoen Australische dollar die geïnvesteerd worden in, onder andere:

  1. een snel en goed beveiligd WiFi-netwerk in en om het stadion, met toegang tot interactieve content voor de fans die zo ook met elkaar kunnen interageren;
  2. LED-verlichting aan de buitenkant van het stadion zodat ploegen die in het MCG aantreden het stadion kunnen ‘personaliseren’;
  3. een ‘Internet Protocol Television (IPTV)’-systeem dat digitale content live overbrengt op HD-tv’s verspreid over het stadion;
  4. topfaciliteiten voor media en informatiedragers waardoor informatie en communicatie veel sneller verspreid kunnen worden.

Efficiëntie en interactie

Het nieuwe WiFi-netwerk zal snel en veilig zijn voor elke bezoeker aan het stadion die vanop eender welk toestel snel toegang zou hebben tot internet en alle nodige informatie voor het evenement dat hij/zij bijwoont.

De installatie van het IPTV-systeem betekent verder dat er verspreid over ‘the G’ zo’n 800 HD-schermen worden geïnstalleerd waarop de fans zullen kunnen kijken naar acties en herhalingen terwijl ze op de wedstrijd aanwezig zijn. Deze televisies komen bovenop de 2 000 reeds in het stadion aanwezige schermen, wat betekent dat geen enkele fan over het hoofd wordt gezien.

Het stadion wil zo een van de meest verbonden sporttempels worden van het land. Een betere ‘customer experience’ en meer efficiëntie via meer gepersonaliseerde communicatie naar de bezoekers staat hierbij centraal. Ideaal voor de meer dan vier miljoen bezoekers die het MCG jaarlijks over de vloer krijgt.

Een eigen thuis

De LED-verlichting die aan de buitenkant van het stadion zal worden geïnstalleerd biedt het thuisspelende team de mogelijkheid om Melbourne Cricket Ground nog meer haar eigen uitstraling te geven. Ongeveer 240 LED-lampen zullen het ganse onderkant van de bovenring kunnen belichten in eender welke kleur. Groen voor Melbourne Stars, bruin-goud voor Hawthorn FC, zwart-wit voor Collingwood FC, blauw-wit voor Carlton FC, het is allemaal geen probleem.

Hetzelfde soort verlichting zal voorzien worden voor andere zijkanten van het stadion, inclusief de toegangspoorten. Meer nog: ook op de toegangswegen naar het stadion wordt de bewegwijzering digitaal aangepakt zodat het voor de mensen die Yarra Park binnenwandelen nog makkelijker wordt om het immense stadion te gaan vinden. Thuismatchen worden door dit alles nog net iets meer “thuis”matchen..

Klaar voor de toekomst

Voor dit alles ging de Melbourne Cricket Club uiteraard ook wel wat inspiratie halen bij ’s werelds topstadions. Onder meer Dallas Stadium, Emirates Stadium, Staples Centre, Camp Nou en Wembley Stadium boden inspiratie voor de geplande vernieuwingen die ervoor moeten zorgen dat het MCG haar status als een van de grootste en meest iconische sporttempels ter wereld blijft behouden en niet achterop gaat hinken.

De aanpassingen zullen in handen genomen worden door bedrijven als IBM, Cisco en Cockram die uiteraard maar graag hun naam linken aan deze job. Allen stellen ze met plezier hun expertise ter beschikking om het MCG te transformeren in een stadion dat nóg meer troeven in handen zal krijgen voor zowel de bezoekers als de zakenpartners.

Het is de bedoeling dat de fans nog wat extra redenen hebben om het zitje in het stadion te verkiezen boven de zetel thuis, maar tegelijk hoopt Melbourne Cricket Club ook om nog meer en nog grootsere evenementen naar het stadion te halen. Top of the bill innovaties en digitale vernieuwingen bieden meer commerciële mogelijkheden die hiervoor moeten gaan zorgen.

Al deze innovaties en vernieuwingen zullen progressief worden doorgevoerd in de loop van 2015. Dit alles ter uitbreiding van het feit dat ‘The G’ sowieso al groots genoemd kan worden. Sinds december 2013 beschikt het bijvoorbeeld al over de twee grootste HD-scoreborden in Australië (Bron: MCG.org.au): LED-schermen van 25,24 op 13,17 meter, goed voor een oppervlakte van 332 m². Ter vergelijking: het ene LED-scherm in het Koning Boudewijnstadion is slechts 81 m² groot… (BRON: Het Nieuwsblad)

 


 

Dit artikel werd geschreven voor en gepubliceerd op Sportnext.be op 16 februari 2015.

Het artikel is gebaseerd op een nieuwsbericht op de officiële website van Melbourne Cricket Ground.

Bron van de foto in de header is diezelfde webpagina van de officiële MCG-website.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Previous post Katoomba Giants
Next post Met alle Chinezen..

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *